Wat zijn broken links?

04-05-2020

Broken links, gebroken links of dode links zijn links op je website die niet meer goed werken. Ze linken door naar een onbestaande interne of externe pagina en de surfer krijgt een 404-foutmelding te zien.

Hoe ontstaan broken links?

Broken links kunnen het gevolg zijn van het fout invoeren van een URL. Daarnaast kan een broken link ook ontstaan omdat een externe webpagina waarnaar je linkt, de pagina heeft verwijderd of de linkstructuur aanpaste. Ook als je zelf morrelt aan de linkstructuur, bijvoorbeeld door de linkopbouw te wijzigen of een typefout uit de URL te halen, kan je broken links creëren.

Waarom zijn broken links onwenselijk?

Enerzijds zijn broken links natuurlijk niet fijn voor je websitebezoeker. Dat merk je ook als je de cijfers er eventjes bijhaalt. Broken links hebben een grote invloed op het bouncepercentage en zorgen ervoor dat websitebezoekers afhaken.

Elke keer wanneer je een pagina verwijdert of wanneer je een URL aanpast, moet je daarom ook alle links die ernaar verwijzen aanpassen of een 301-redirect toevoegen. Daarnaast doe je er goed aan om een leuke 404-pagina te creëren waarbij je de foutmelding toch al minstens in een uniek jasje giet.

Daarnaast tasten broken links ook de betrouwbaarheid van je website of merk aan. Wanneer iemand bijvoorbeeld op zoek is naar een leuk restaurant in de buurt en voortdurend te maken krijgt met broken links. Dan is de kans groot dat hij uiteindelijk even een kijkje neemt bij de andere voorstellen van Google. Dan is ook je klant en je omzet ervandoor.

Ten slotte hebben broken links ook rechtstreeks invloed op je score in Google. Tijdens het indexeren van het internet maakt Google gebruik van alle aanwezige linkjes om steeds dieper en dieper te linken. Wanneer je website bomvol staat met broken links en de robot van Google voortdurend tegen foutmeldingen aanloopt, verlaat hij je website en stopt hij met indexeren.

Hoe kan ik broken links oplossen?

Het is belangrijk dat je van tijd tot tijd broken links aanpakt. Het handigste vind ik om hiervoor Google Webmaster Tools te gebruiken. Hierin heb je meteen een overzicht van alle crawlfouten waar de robot van Google tegenaan loopt. Je kan ze vervolgens een voor een aanpakken en ook externe broken links verwijderen of vervangen. Daarnaast kan je een 301-redirect gebruiken waarbij de oude URL de bezoeker automatisch doorzendt naar een andere webpagina.