Wat is het verschil tussen een advertorial en een advertentie?
Er zijn verschillende manieren waarop je kan adverteren in een krant of op een website. De bekendste manier is allicht de advertentie die de laatste jaren wel steeds meer aan effectiviteit moet inboeten. Oververzadiging, weet je wel. Daarom kiezen steeds meer adverteerders voor een advertorial die maar moeilijk van andere content te onderscheiden valt en die op verschillende manieren afwijkt van wat we van advertenties gewoon zijn. Op vier punten is het verschil tussen een advertorial en een advertentie duidelijk zichtbaar.
Opschrift en doelstelling
Een advertentie is vaak geschreven in de gebiedende wijs en probeert meteen de aandacht van de lezer te trekken. Het houdt rekening met het feit dat lezers vaak vluchtig over de advertentie bewegen en dat het dan ook alles in het werk moet stellen om hun aandacht alsnog even vast te houden. Het opschrift "WEES SNEL EN KRIJG 1 PAAR SPORTSCHOENEN" zou bijvoorbeeld een goed opschrift voor een advertentie zijn. Het trekt de aandacht, roept op tot actie en het geeft meteen aan dat er voor de lezer iets in zit.
Bij een advertorial zouden we daarentegen eerder kiezen voor een titel als "Schoenwinkel zet klanten aan tot sporten". Het zet niet meteen aan tot actie, maar wekt wel interesse op en zet de lezer aan om de bijhorende tekst te lezen.
De inhoud
De inhoud van een advertentie en advertorial is natuurlijk ook volledig anders. Een advertentieis kort en krachtig en zet de lezer meteen aan om naar de schoenenwinkel te snellen en een gratis paar schoenen te krijgen (onder voorwaarden die ze onder de asterisk vinden). Informatie over de schoenen, het product en waarom deze actie er is? Dat zal je niet in de advertorial vinden. Daarvoor moet je nu eenmaal actie ondernemen.
In de advertorial is er dan weer uitgebreid aandacht voor nuttige informatie. Het verhaal is gebaseerd op feiten en de commerciële context staat niet centraal. Eventueel laat de advertorial ook anderen aan het woord om het feitelijk verhaal te beamen. Natuurlijk is er wel plaats voor een commerciële insteek en kan je zelfs in een apart tekstblok je bedrijf in enkele zinnen beschrijven, maar zorg er dan wel voor dat het commerciële niet primeert.
De opmaak
Aan de opmaak zie je meteen dat het om een advertentie gaat, net door de schreeuwerige aanpak. Een advertorial verschilt dan weer niet van de redactionele context en valt er niet van te onderscheiden. Althans in theorie, want in zowel België als Nederland voorziet men steeds duidelijker een onderscheid, bijvoorbeeld door "content van onze partners" of zelfs "advertorial" voor het artikel te schrijven. Bij online advertorials zijn de eisen vaak iets minder streng, wat ook als essentieel wordt gezien omdat Google er ook een oogje in het zeil houdt en zo nodig ingrijpt.
Het effect
Advertenties en advertorials hebben hun eigen voor- en nadelen. Daarom hebben ze ook alle twee een plaatsje in de marketingmix. De overtuigende kracht van een advertentie zou volgens onderzoek bijvoorbeeld groter zijn, maar advertorials zouden daarentegen voor een betere merkattitude zorgen terwijl de merkherinnering dan weer lager scoort. Door een advertorial herinner je het merk dus minder goed en ga je minder snel tot actie over, maar wanneer je ervan hoort (bv. in een advertentie) sta je er wel positiever tegenover. Hierdoor kunnen advertorials het effect van advertenties en andere marketinginstrumenten verbeteren. Kortom: advertenties kunnen niet zonder advertorials en advertorials kunnen niet zonder advertenties.
Voor het schrijven van een advertorial heb je hoe dan ook een goede tekstschrijver nodig die de juiste snaar weet te raken. Lukt het je niet meteen? Doe dan een beroep op Textifant.