Wat is een landingspagina en waarom kan je niet zonder?

09-03-2020

Een landingspagina is een pagina waarop je een websitebezoeker of potentiële klant laat landen. Je kan bijvoorbeeld een speciale landingspagina maken voor je sociale mediacampagne, je online advertentie of gewoon voor zoekmachines. De landingspagina is speciaal voor deze actie, informatie of aanbieding opgericht en staat vaak los van de rest van de website, waardoor het enkel op die ene specifieke manier te bereiken is.

Waarom een landingspagina gebruiken?

Dat je via een landingspagina extra bezoekers aantrekt, is natuurlijk handig meegenomen. Toch is het niet meteen het hoofddoel van de landingspagina, dat is toch nog steeds klanten binnenhalen. Het is dan ook specifiek gericht op een afgebakende doelgroep, net zoals je advertentie- of SEO-campagne. De landingspagina vormt dan ook een onmisbaar instrument in het verwerven van klanten.

Dat wil niet zeggen dat je prospects meteen tot een aankoop zullen overgaan, maar je kan het bijvoorbeeld ook aanwenden om hun persoonsgegevens te vergaren en hen zo in de salesfunnel te droppen. Via een landingspagina zal je de bezoeker dus steeds tot actie trachten aan te zetten en hierbij een zo hoog mogelijke conversie willen bereiken. Mogelijke klantacties zijn:

  • Aanvragen van informatie
  • Aanvragen van een offerte
  • Downloaden van een e-book
  • Inschrijven voor een nieuwsbrief
  • Inschrijven voor een videosessie
  • Een terugbelverzoek indienen
  • Doorklikken naar andere webpagina's
  • Een product of dienst bestellen

Naast het aanzetten tot actie hebben landingspagina's vaak ook een aantal andere doelstellingen, zoals:

  • Merkbekendheid genereren
  • Bestaande klanten informeren
  • Potentiële en bestaande klanten beter leren kennen
  • Beter vindbaar zijn in Google

Het belang van een goede tekst

Een landingspagina is volledig afhankelijk van de content. De inhoud van een landingspagina moet de bezoeker verleiden, overtuigen en tot een actie aanzetten. Vaak is het een beetje experimenteren naar hoe we de hoogste conversie kunnen bereiken. Een afbeelding hoger zetten, een button duidelijker in beeld brengen of een aantal trefwoorden vetgedrukt maken kunnen bijvoorbeeld al in een gevoelig hogere conversie resulteren. Anderzijds kan de aanwezigheid van een sociale mediaknop de bezoeker dan weer afleiden en nefast zijn voor de conversie. Dat merk je alleen maar door te experimenteren, te meten, te analyseren en bij te sturen.

Daarnaast mag je het gebruik van kernwoorden niet onderschatten. Het is per slot van rekening belangrijk dat de landingspagina goed wordt gevonden door het vooropgestelde doelpubliek. Op basis hiervan worden een aantal kernwoorden en termen geselecteerd die door de doelgroep worden gebruikt en die ervoor zorgen dat zij op jouw landingspagina terechtkomen.

Ten slotte moet de landingspagina ook aanzetten tot actie. Daarom mag het de vraag van de bezoeker niet voor 100% beantwoorden en moeten ze inzien dat verdere vervolgstappen noodzakelijk zijn. Het gevolg? Ze surfen verder op de website, downloaden een e-boek of nemen gewoon contact met je op.

Landingspagina's laten schrijven door Textifant

Het schrijven van goede landingspagina's is best wel moeilijk. Bij Textifant doen we het voor jou. Jij stelt de briefing op, houdt de touwtjes in handen en legt de eisen op waaraan de landingspagina moet voldoen. Wij schrijven vervolgens de teksten en stellen de landingspagina voor je op. Handig, toch?

Laat ons vandaag nog je landingspagina's schrijven.