Wat is contentmarketing en wat zijn de mogelijkheden?
Een marketingstrategie behelst steeds verschillende domeinen. Contentmarketing is er misschien maar een van, maar het is allicht wel een van de belangrijkste strategieën. Via contentmarketing bereik je dan ook verschillende doelen. Wat is contentmarketing en wat kan je ermee bereiken? Dat leg ik in dit blogartikel voor je uit.
Wat is contentmarketing nu eigenlijk?
Contentmarketing is de verzamelnaam voor marketingvormen waarbij content wordt gemaakt en verspreid. Het kan hierbij gaan om tekstuele content, maar ook om audiovisuele content. Contentmarketing wordt om verschillende redenen aangewend, zoals:
- Meer bezoekers trekken naar je website, bv. via landingspagina's
- Branding, bv. via advertorials op websites van derden
- Kennis en kunde etaleren en zich als expert opwerken, bv. via blogartikelen
- Vertrouwen scheppen en een dienst onderbouwen, bv. via informatieve video's
- Meer verkopen genereren, bv. via productbeschrijvingen
Welke vormen van contentmarketing zijn er?
Net zoals contentmarketing uiteenlopende doelstellingen kent, komt het ook op verschillende manieren tot uiting. Er is echter één constante: potentiële klanten informeren. Waar bedrijven vroeger geheimzinnig deden over wat ze deden en hoe ze het deden, vaak uit schrik voor de concurrentie, heeft contentmarketing dit taboe doorbroken. De concurrentie leest al lang niet meer mee en als jij niet zelf aan contentmarketing doet, dan lezen je potentiële klanten wat de concurrentie schrijft. Daarom zet je maar beter zelf in op contentmarketing. Hiervoor kan je uiteenlopende soorten content creëren:
- Blogartikelen
- Landingspagina's
- Infographics
- (Animatie)video's
- Podcasts
- Casestudy's
- E-books
- Whitepapers
- Nieuwsbrieven
- Quizzen
- Sociale mediaberichten
Hoe begin je aan contentmarketing?
Via contentmarketing wil je natuurlijk bepaalde doelstellingen bereiken. Formuleer altijd eerst de te behalen doelstellingen en kies vervolgens het type content dat daarbij aansluit. Een whitepaper gebruik je bijvoorbeeld om de klant te informeren, persoonsgegevens te verzamelen (bv. via een in te vullen downloadformulier) of om merkbekendheid te genereren. Voor SEO-doeleinden is het dan weer minder goed geschikt, net omdat je een digitale wall voorziet. Daarvoor zijn landingspagina's of blogartikelen dan weer beter geschikt.
Eenmaal je de juiste soort content hebt gekozen, zet je de doelstellingen om in eisen waaraan de content moet voldoen. Bij een landingspagina staat SEO bijvoorbeeld centraal en moet je vooraf een keywordonderzoek doen, maar bij sociale mediaberichten wil je misschien eerder betrokkenheid genereren. Het is maar logisch dat de eisen steeds wijzigen en dat geldt ook voor de veruitwendiging ervan.
Vervolgens creëer je de content. Je kruipt in je pen of je schiet een leuke video. In elk geval is het belangrijk om te weten dat het hier lang nog niet eindigt. Je moet de content per slot van rekening nog optimaliseren. Je voorziet de video bijvoorbeeld van ondertitels, je voegt meta-tags toe aan je landingspagina of je gaat op zoek naar manieren om backlinks naar je blogartikel te genereren.
Klaar? Vergeet dan niet om je content te promoten. Dit kan je gratis doen, bijvoorbeeld via sociale media, maar ook betalende advertenties zijn mogelijk.
Ten slotte is het belangrijk om je content tijdig bij te sturen. Misschien lukt het allemaal wat beter als je dat linkje hoger in het artikel zet? Of misschien moet je na verloop van tijd je content wel actualiseren? Belangrijk om te onthouden is dat contentmarketing niet stopt na de creatie, maar dat contentmarketing enkel werkt als je je content ook levendig houdt.
Schakel Textifant in voor contentmarketing
Heb jij geen tijd om al je goede ideeën neer te pennen? Of laat je liever een van onze experts de content actualiseren? Dan helpt Textifant je graag verder. Wij nemen de contentcreatie, -optimalisatie en -bijsturing graag voor onze rekening.
Contacteer ons en ontvang vandaag nog een offerte.