7 tips voor het gebruik van een PS (postscriptum) in je mailing

19-10-2020

Een PS of postscriptum kan echt wel een meerwaarde zijn voor een brief of mailing, maar dan moet het wel juist worden ingezet. Nog te vaak is dat niet het geval. Het belangrijkste is dat een PS ook echt een postscriptum is, een naschrift dat geen deel uitmaakt van het schrijven maar wel interessant en relevant is voor de lezer. Wil je een brief of mail afronden met een PS? Lees dan zeker even onderstaande zeven tips.

# 1. Gebruik de juiste afkorting

Eerst en vooral: de juiste afkorting is PS (postscriptum; naschrift). In drukletters en zonder puntjes. Eventueel kan je nog P.S. overwegen, zoals het ook in het Witte Boekje als alternatieve spelwijze is weergegeven, maar alle andere schrijfwijzen zijn incorrect. Andere afkortingen zoals PSS (post super scriptum; na het hierboven geschrevene) zijn eveneens juist, maar worden zelden gebruikt en worden door veel lezers als fout ervaren. Wil je toch een andere benaming gebruiken? Kies dan voor een eenvoudige "NB", "Tip" of "Bijna vergeten".

# 2. Houd het kort en bondig

Soms zie je ook nog eens een PPS (postpostscriptum, naschrift van het naschrift) of een PPPS (postpostpostscriptum, naschrift van het naschrift van het naschrift) verschijnen, maar dat is geen goed idee. Dat doet afbreuk aan het hele concept. Bovendien mag een PS gewoon niet langer zijn dan drie regels en mag het maar één gedachte bevatten. Heb je meer te vertellen? Dan is het geen PS maar schrijf je het gewoon in je brief.

# 3. Schrijf het op de juiste plaats

De plaats van een postscriptum is hoe dan ook in het naschrift. Dat wil zeggen dat het moet volgen op alles wat er geschreven is. Een PS kan dus niet voor een handtekening staan, maar staat altijd lager in de tekst.

# 4. Vertel iets dat je niet zomaar in de tekst kon opnemen

Er gaan best wel nog wat misverstanden de ronde. Volgens sommigen zou een PS het eerste zijn dat de lezer ziet. Geen idee hoe zij een brief lezen, maar probeer het alvast even uit: wedden dat je eerst kijkt naar de afzender, het logo, de titel en eventueel ook de handtekening en zaken die duidelijk zijn vetgedrukt? Niet interessant? Dan gaat het de prullenmand in, ongeacht wat er onder het PS staat. Gaat de brief de prullenmand niet in? Zorg er dan eerst en vooral voor dat het voor de rest goed zit. Je PS hoeft overigens helemaal niet bij de rest van je schrijven aan te sluiten. Daarvoor is zo'n naschrift ook gewoon niet geschikt.

# 5. Laat je niet in de war brengen door oude etiquetteregels

Sommige marketeers houden niet van het PS. Volgens hen is dat onbeleefd en dat hebben ze nu eenmaal zo geleerd toen ze op de schoolbanken zaten. Vroeger klopte het misschien wel dat een PS niet paste in de etiquetteregels. Het gaf het idee dat de schrijver iets was vergeten te vertellen, niet veel belang hechtte aan het schrijven (anders was hij wel opnieuw begonnen) en er daarom maar een PS bij flanste. Dat klopt natuurlijk als je schrijft met pen, ganzenveer of typemachine, maar dat doen zelfs de oude, verstokte marketeers niet meer. Het PS wordt al lang niet meer als negatief ervaren en er is dus helemaal niks mis met het afsluiten met een PS. Het maakt daarbij zelfs niet eens uit of je nu naar een consument of naar een zakelijke klant schrijft.

# 6. Versterk het PS op een subtiele manier

Een andere veelgemaakte fout is denken dat de tekst van een PS moet opvallen, eruit moet springen en vrijwel sloganesk moet zijn. Niets is minder waar. Eenmaal een lezer bij het PS is aangekomen, heeft hij zelf al besloten om de tekst te lezen en heeft hij geen nood aan extra verkoperspraatjes. Laat ze dan ook achterwege. Wil je het PS echt laten opvallen? Dan kan je er bijvoorbeeld een licht achtergrondkleurtje aan geven. Het valt net iets beter op zonder dat iemand er zich aan zal storen. Bij verkopersbrieven werkt het zelfs nog beter als het lijkt alsof het handgeschreven is, zoals een echte PS die er nog even onder werd geklad. Zo'n PS moet wel geloofwaardig zijn: langer dan één regel kan dan bijvoorbeeld niet.

# 7. Versterk de boodschap van je schrijven

Wanneer een lezer bij het PS is aangekomen, heeft hij eigenlijk alles al gezien. Alle voordelen zouden dan al duidelijk moeten zijn. Het PS gebruik je dan ook enkel om de boodschap te versterken. Zo zou KBC bijvoorbeeld een brief kunnen sturen over hun app die je ook kan gebruiken om je treinticket te kopen. Wie helemaal onderaan de brief is aangekomen, heeft waarschijnlijk wel interesse in de app en kent die nog niet. Dan even in het PS vermelden dat de app ook voor niet-klanten gratis is, zorgt ervoor dat de lezer helemaal overstag gaat.

Heb je geen extra boodschap die de lezer kan overweldigen? Dan laat je het PS beter achterwege. Beter geen PS dan een slecht PS.