4 redenen waarom niemand je webpagina’s leest
Na uren zwoegen en zweten is je schrijfwerk eindelijk klaar om te publiceren. Maar eenmaal het resultaat online gaat, blijkt dat niemand je webteksten leest. Misschien is dat omdat je te weinig bezoekers hebt? Of is het eerder de sessieduur die tegenvalt? Er zijn hoe dan ook verschillende oorzaken denkbaar. Wij benoemen ze en leggen uit wat je ertegen kan beginnen.
# 1. Je teksten zijn niet afgestemd voor het internetpubliek
Zelfs de beste schrijver kan het moeilijk hebben bij het schrijven van een goede webpagina. En dat komt omdat alle klassieke schrijfregels naar de prullenmand worden verwezen. Op school leerde je misschien nog wel dat een goede tekst begint bij een vraagstelling, steeds concreter wordt en uiteindelijk uitmondt in een conclusie. Bij webteksten is het net omgekeerd.
Internetlezers scannen webpagina's en proberen al snel te achterhalen of een webpagina al dan niet relevant is. Daarom moet de belangrijkste informatie gewoon bovenaan staan. Dat kan een conclusie zijn, maar je kan ook gewoon meteen benoemen waar je tekst over gaat. Lekker duidelijk. De kernboodschap moet duidelijk zijn, zelfs wanneer de tekst niet volledig wordt gelezen.
Schrap situatieschetsen, lange intro's en begin niet met het stellen van vragen aan de lezer. De lezer wil net harde antwoorden en als je de lezer nog meer vragen gaat voorschotelen, haakt de lezer meteen af. Doe het goed en je merkt dat de sessieduur stijgt.
# 2. Je webteksten zijn te lang
Met het lezen van een vakartikel van enkele pagina's hebben we geen probleem, maar op het internet willen we razendsnel een passend antwoord vinden. De informatie op het internet is nogal een rommeltje en dus gaat de hedendaagse internetgebruiker vaak op zoek naar meerdere bronnen om zo de betrouwbaarheid te achterhalen. Hoe dan ook heeft hij geen tijd om je naslagwerk te lezen en wil hij snel een antwoord. Daarnaast vergt het lezen op een computerscherm meer inspanning en concentratie dan het lezen op papier, waardoor het opnieuw allemaal wat sneller mag gaan.
Webpagina's van duizenden woorden worden niet gelezen, maak je daar geen illusies over. Is het je doel om meer traffic naar je website te lokken of om een afbeelding of vergelijkingstool weer te geven, dan kunnen langere teksten nog hun nut hebben. Is het je doel om gelezen te worden? Mik dan eerder op 300 tot 800 woorden per tekst en zet in op kwaliteit.
# 3. De foute uitstraling
Soms is de tekst helemaal goed, maar is je webpagina onvoldoende scanbaar. Een platte tekst van duizenden woorden hoort dan ook eerder thuis in een boek. Voor je webpagina gebruik je maar beter tussenkopjes, kernwoorden, maak je trefwoorden vetgedrukt, voeg je opsommingen toe, gebruik je verschillende alinea's en gebruik je al eens een afbeelding of grafiek. Op die manier is de tekst eenvoudiger te lezen en is de kans groter dat de sessieduur sterk toeneemt.
# 4. Je webpagina trekt geen lezers aan
Een boek in een donker hoekje van de bibliotheek lokt minder lezers dan een boek dat zich netjes in de middengang bevindt. Hoe meer mensen er passeren, hoe groter de kans dat het boek wordt geleend. Voor het wonderlijke wereldwijde web en jouw webpagina geldt dit eveneens. Je moet dus niet alleen een goede webpagina hebben, je moet bovendien ook nog eens veel bezoekers naar je webpagina lokken.
Dat kan je op verschillende manieren doen. Je kan je webpagina bijvoorbeeld optimaliseren voor Google (SEO), je kan via advertenties bezoekers naar je landingspagina lokken of je neemt de webpagina op in je volgende mailing.